De hele week was het maar stilletjes, wachten tot ik gepland werd, en vrijdag eindelijk terug een vluchtje. Je merkt wel dat iedereen zijn examens heeft afgerond... wat spijtig genoeg soms lange wachttijden met zich meebrengt om te vliegen.
Vrijdag was het dus de beurt aan de navigatie naar Keiheuvel. Omdat de piste in Keiheuvel gras is, was dit ideaal om de "soft field" operations toe te passen. D.w.z aangepaste procedures voor het opstijgen en landen.
De navigatie zag er als volgt uit: van EBAW naar Hoogstraten richting kasteeltje van Westerlo en vandaar naar een punt waar 2 kanalen kruisen, en zo naar Keiheuvel. Eens geland in Keiheuvel hebben we even genoten van het goede leven en zijn we in de kantine iets gaan drinken en eten. Echt super leuke ervaring en goeie spaghetti, thanks Steven voor de goeie tip! En dan met een vol buikje opgestegen richting Aarschot, daar aangekomen koers gezet naar Weelde (gekruist over de VZA hangaar ;-) , naar Hoogstraten en vandaar terug richting EBAW.
Nu nog 1 vluchtje basis IFR en een navigatie naar Aaken (een héél kort veldje), en daarna is het progress check om solo navigaties te mogen doen. Ik kijk er al naar uit, het kan niet snel genoeg gaan ;-)
vrijdag 17 oktober 2008
zondag 12 oktober 2008
Week 41 - IFR breefing
Maandag toch eindelijk terug een vluchtje, solo circuit, touch and go's oefenen en dan ook nog een simulated forced landing uitvoeren. Je simuleert dat je motor stilvalt (in training zet je hem gewoon op idle) en moet hem juist zien te landen, d.w.z zorgen dat je het veld haalt maar ook niet te hoog binnenkomt, dit vereist wel een precision landing met maar 1 kans, doet me aan het zweven denken, dat zijn altijd forced landings :-).
Woensdag eerste deel long breefing IFR (instrument flight rules), dit is de fase die volgt op de VFR fase die momenteel loopt. Bij IFR leer je om gecontroleerd te vliegen met slecht weer en/of zicht, bv. in de wolken. Er werd uitleg gegeven over wat we kunnen verwachten van de flight simulator die nu gelukkig in Antwerpen staat, alsook over intercepties van radials, holdings en procedures. Een serieuze brok op het eerste zicht om onder de knie te krijgen.
Donderdag dan eindelijk de navigatie naar Charleroi. Eens geland in Charleroi voel je je met die Piper toch maar klein naast die grote bakken van Ryanair. Daarna vluchtje terug naar Antwerpen en tegen dat we goed en wel halfweg waren werd het donker, en dan is het vliegveld visueel zoeken niet meer zo gemakkelijk. Het was wel ongelooflijk rustig in de lucht, echt zalig.
Vrijdag ochtend een solo vluchtje naar de "working area", om zelf wat manoeuvres te oefenen, zoals slow flight, stalls, steep turns,...
Zondag werd de navigatie vlucht naar Keiheuvel gecancelled door mist en erg lage zichtbaarheid. Hopelijk zal het voor één van de volgende dagen zijn.
Enkele foto's van vrijdag ochtend net voor de vlucht.

Woensdag eerste deel long breefing IFR (instrument flight rules), dit is de fase die volgt op de VFR fase die momenteel loopt. Bij IFR leer je om gecontroleerd te vliegen met slecht weer en/of zicht, bv. in de wolken. Er werd uitleg gegeven over wat we kunnen verwachten van de flight simulator die nu gelukkig in Antwerpen staat, alsook over intercepties van radials, holdings en procedures. Een serieuze brok op het eerste zicht om onder de knie te krijgen.
Donderdag dan eindelijk de navigatie naar Charleroi. Eens geland in Charleroi voel je je met die Piper toch maar klein naast die grote bakken van Ryanair. Daarna vluchtje terug naar Antwerpen en tegen dat we goed en wel halfweg waren werd het donker, en dan is het vliegveld visueel zoeken niet meer zo gemakkelijk. Het was wel ongelooflijk rustig in de lucht, echt zalig.
Vrijdag ochtend een solo vluchtje naar de "working area", om zelf wat manoeuvres te oefenen, zoals slow flight, stalls, steep turns,...
Zondag werd de navigatie vlucht naar Keiheuvel gecancelled door mist en erg lage zichtbaarheid. Hopelijk zal het voor één van de volgende dagen zijn.
Enkele foto's van vrijdag ochtend net voor de vlucht.
zaterdag 4 oktober 2008
Week 40 - Herfstweer
Vorige week had ik besloten om niet te vliegen. Daarom ook geen verslag.
Maandag was er gepland dat ik de navigatie vlucht naar Charleroi zou doen, maar wegens het slechte weer, dan maar een vluchtje basis IFR. Ik kreeg van de instructeur een mooie achterkant van een vliegkaart voor mijn venster en moest het maar oplossen met gebruik van de instrumenten alleen. Daarna nog wat recoveries gedaan vanuit "unusual attitudes" en wat met de VOR en GPS van baken naar baken gevlogen.
Dinsdag en zaterdag vielen de vluchten in het water, de ene keer was de wolkenbasis te laag en de andere keer teveel gusts.
Nu maar hopen dat dit herfstweer maar snel omkeert.
Maandag was er gepland dat ik de navigatie vlucht naar Charleroi zou doen, maar wegens het slechte weer, dan maar een vluchtje basis IFR. Ik kreeg van de instructeur een mooie achterkant van een vliegkaart voor mijn venster en moest het maar oplossen met gebruik van de instrumenten alleen. Daarna nog wat recoveries gedaan vanuit "unusual attitudes" en wat met de VOR en GPS van baken naar baken gevlogen.
Dinsdag en zaterdag vielen de vluchten in het water, de ene keer was de wolkenbasis te laag en de andere keer teveel gusts.
Nu maar hopen dat dit herfstweer maar snel omkeert.
zondag 21 september 2008
Week 39 - First Navigation Flight
Een drukke en triestige week achter de rug.
Maandag en dinsdag telkens een vluchtje dubbel om nog wat navigatietechnieken uitgelegd te krijgen, zoals gebruik van ADF en ook het oefenen van een "precautionary landing". Dit is een landing die je maakt omdat je toch zo snel mogelijk wil landen met toch nog engine power beschikbaar.
Woensdag 2 vluchten solo en mocht ik voor de eerste keer alleen buiten de CTR vliegen. Was heel leuk.
Donderdag dan mijn allereerste navigatie missie, een vluchtje van Antwerpen, naar Wetteren, naar Ronse, naar Aalter en terug naar Antwerpen. Vraagt wel wat voorbereiding. Eerst de route helemaal uittekenen op kaart en dan de heading, fuel en afstand berekenen en dit in functie van de wind.
Vrijdagavond nogmaals een solo vluchtje buiten de CTR, richting Brasschaat en omstreken...
Die avond net na de vlucht kreeg ik onverwacht telefoon en ben ik in allerijl naar mijn bompa gereden met mijn familie, we waren maar net op tijd en zijn bij hem gebleven tot de laatste moment... eerder die dag zei hij nog toen hij een vliegtuig hoorde tegen mijn bomma dat ze snel moest gaan kijken omdat ik het wel eens kon zijn... jammer genoeg ben ik later die dag pas overgevlogen toen hij plots erg verzwakt was. Ik had het hem de avond ervoor nog beloofd. Hij was er altijd heel erg bij betrokken.
Ik ga hem enorm hard missen.
Maandag en dinsdag telkens een vluchtje dubbel om nog wat navigatietechnieken uitgelegd te krijgen, zoals gebruik van ADF en ook het oefenen van een "precautionary landing". Dit is een landing die je maakt omdat je toch zo snel mogelijk wil landen met toch nog engine power beschikbaar.
Woensdag 2 vluchten solo en mocht ik voor de eerste keer alleen buiten de CTR vliegen. Was heel leuk.
Donderdag dan mijn allereerste navigatie missie, een vluchtje van Antwerpen, naar Wetteren, naar Ronse, naar Aalter en terug naar Antwerpen. Vraagt wel wat voorbereiding. Eerst de route helemaal uittekenen op kaart en dan de heading, fuel en afstand berekenen en dit in functie van de wind.
Vrijdagavond nogmaals een solo vluchtje buiten de CTR, richting Brasschaat en omstreken...
Die avond net na de vlucht kreeg ik onverwacht telefoon en ben ik in allerijl naar mijn bompa gereden met mijn familie, we waren maar net op tijd en zijn bij hem gebleven tot de laatste moment... eerder die dag zei hij nog toen hij een vliegtuig hoorde tegen mijn bomma dat ze snel moest gaan kijken omdat ik het wel eens kon zijn... jammer genoeg ben ik later die dag pas overgevlogen toen hij plots erg verzwakt was. Ik had het hem de avond ervoor nog beloofd. Hij was er altijd heel erg bij betrokken.
Ik ga hem enorm hard missen.
vrijdag 12 september 2008
Week 38 - Solo circuit
Deze week was het nog steeds training op het circuit.
Met maandag eerst een half uurtje dubbel vliegen om daarna een half uur solo te vliegen.
Dinsdag was net hetzelfde als maandag maar woensdag mocht ik 2 vluchtjes doen van telkens 1 uur solo zonder vooraf dubbel te moeten vliegen, dit was echt een zalige dag. Net voor ik een full stop landing moest maken bij de 2de vlucht kreeg ik zo'n Fokker van de VLM voor mij, eerst een 360° draaien in downwind, en daarna nog eens een extended downwind vliegen... en dan nog de waarschuwing voor wake turbulence, die dingen maken het wel allemaal nog boeiender! :-)
Voor de rest van de week was ik niet meer gepland... Volgende missie begin ik stilletjes aan met navigeren. Werking van gps, vor, enz... , maar volgende week meer daarover.
Met maandag eerst een half uurtje dubbel vliegen om daarna een half uur solo te vliegen.
Dinsdag was net hetzelfde als maandag maar woensdag mocht ik 2 vluchtjes doen van telkens 1 uur solo zonder vooraf dubbel te moeten vliegen, dit was echt een zalige dag. Net voor ik een full stop landing moest maken bij de 2de vlucht kreeg ik zo'n Fokker van de VLM voor mij, eerst een 360° draaien in downwind, en daarna nog eens een extended downwind vliegen... en dan nog de waarschuwing voor wake turbulence, die dingen maken het wel allemaal nog boeiender! :-)
Voor de rest van de week was ik niet meer gepland... Volgende missie begin ik stilletjes aan met navigeren. Werking van gps, vor, enz... , maar volgende week meer daarover.
vrijdag 5 september 2008
Week 37: First SOLO!!
Deze week viel het "belgische weer" een beetje tegen, veel gusts en crosswind, niet echt in de lijn voor een eerste solo.
Maandag had ik een vluchtje circuit en dinsdag is de vlucht gecanceld door te veel gusts en crosswind.
Donderdag ondanks ook weer veel gusts en crosswind toch maar de lucht in, zodat ik die oefening toch al heb gehad.
Het viel echt goed mee, het enige waar je goed moet op letten bij de landing is dat je de stick helemaal in de wind moet draaien bij het afronden en tegengestelde voet moet geven, toch wel eventjes wennen.
Vrijdag was het dan zover!! Missie 15 alom bekend als DE SOLO...
Er was de dag voordien slecht weer voorspeld maar dan bleek het de dag zelf als bij wonder toch rustig te zijn qua wind, dus het was een GO!
Eerst een check met de instructeur, opstijgen, circuit, en 2 touch and go's, daarna eventjes parkeren, instructeur gaat naar de toren, en hop je bent alleen weg... taxi naar de holding point runway 11, line up, take off, 1 touch and go en daarna een full stop landing met een taxi naar de fuel station.
Het was een hele ervaring en deed me een beetje denken aan een gelijkaardige situatie, de spanning die ik had bij mijn eerste solo zweefvlucht.
Vanaf je airborne bent valt die spanning weg en kom je eigenlijk tot rust. Het zijn dus vooral de dingen die eraan vooraf gaan die een beetje zenuwslopend zijn.


Maandag had ik een vluchtje circuit en dinsdag is de vlucht gecanceld door te veel gusts en crosswind.
Donderdag ondanks ook weer veel gusts en crosswind toch maar de lucht in, zodat ik die oefening toch al heb gehad.
Het viel echt goed mee, het enige waar je goed moet op letten bij de landing is dat je de stick helemaal in de wind moet draaien bij het afronden en tegengestelde voet moet geven, toch wel eventjes wennen.
Vrijdag was het dan zover!! Missie 15 alom bekend als DE SOLO...
Er was de dag voordien slecht weer voorspeld maar dan bleek het de dag zelf als bij wonder toch rustig te zijn qua wind, dus het was een GO!
Eerst een check met de instructeur, opstijgen, circuit, en 2 touch and go's, daarna eventjes parkeren, instructeur gaat naar de toren, en hop je bent alleen weg... taxi naar de holding point runway 11, line up, take off, 1 touch and go en daarna een full stop landing met een taxi naar de fuel station.
Het was een hele ervaring en deed me een beetje denken aan een gelijkaardige situatie, de spanning die ik had bij mijn eerste solo zweefvlucht.
Vanaf je airborne bent valt die spanning weg en kom je eigenlijk tot rust. Het zijn dus vooral de dingen die eraan vooraf gaan die een beetje zenuwslopend zijn.


vrijdag 29 augustus 2008
Week 36: Praktijk gestart!
Maandag ben ik na een dikke maand eindelijk weer terug in de vlieger mogen kruipen, en verder mogen doen waarmee ik bezig was, de circuittraining!
Opstijgen, landen, touch and go, en deze keer kwam er een "short-field" take off en landing bij, waarbij je met flaps sneller roteert dan normaal en dan eventjes gebruik maakt van het grondeffect. Dit is nuttig als je maar een beperkte runway lengte hebt. Bij het landen vlieg je dan weer aan een iets lagere snelheid zodat je ook sneller op de grond staat na de flare. Verder zat er nog een flapless approach bij, dit is landen zonder flaps.
Woensdag weer een vluchtje circuit met herhaling van de verschillende soorten approaches (flapless, full flaps,...) en deze keer kwam er ook een take off bij met full flaps.
Donderdag weer van hetzelfde maar vlogen we ook even uit de CTR om zo een diversion te oefenen naar het vliegveld van Zoersel.
Dit als voorbereiding op onze eerste solo's indien het vliegveld plots gesloten zou zijn om de één of andere reden, dat we toch onze plan kunnen trekken.
Vrijdag stond ik tweemaal gepland maar zijn de vluchten jammer genoeg niet kunnen doorgaan door het "fantastisch belgisch weer" :(
Opstijgen, landen, touch and go, en deze keer kwam er een "short-field" take off en landing bij, waarbij je met flaps sneller roteert dan normaal en dan eventjes gebruik maakt van het grondeffect. Dit is nuttig als je maar een beperkte runway lengte hebt. Bij het landen vlieg je dan weer aan een iets lagere snelheid zodat je ook sneller op de grond staat na de flare. Verder zat er nog een flapless approach bij, dit is landen zonder flaps.
Woensdag weer een vluchtje circuit met herhaling van de verschillende soorten approaches (flapless, full flaps,...) en deze keer kwam er ook een take off bij met full flaps.
Donderdag weer van hetzelfde maar vlogen we ook even uit de CTR om zo een diversion te oefenen naar het vliegveld van Zoersel.
Dit als voorbereiding op onze eerste solo's indien het vliegveld plots gesloten zou zijn om de één of andere reden, dat we toch onze plan kunnen trekken.
Vrijdag stond ik tweemaal gepland maar zijn de vluchten jammer genoeg niet kunnen doorgaan door het "fantastisch belgisch weer" :(
dinsdag 19 augustus 2008
Theory Passed!!!
Na toch zo'n 2 maanden inspanning en moeilijke tijden wanneer je iedereen vakantie ziet nemen en genieten van het zeldzame zonnetje, en telkens weer moet zeggen dat je niet kan omdat je moet blokken, ben ik toch blij te melden dat ik geslaagd ben in de examens van blok A! Alles van de eerste keer erdoor!
Bedankt aan alle mensen die me steunden en aan de motiverende berichtjes.
Nu heel eventje verstand op nul en genieten van lekker niets te moeten doen, en dan vliegen we er letterlijk in!
Bedankt aan alle mensen die me steunden en aan de motiverende berichtjes.
Nu heel eventje verstand op nul en genieten van lekker niets te moeten doen, en dan vliegen we er letterlijk in!
vrijdag 18 juli 2008
Week 35 - Theory done!
De laatste week theorie is een feit.
Op maandag de allerlaatste les Performance met de laatste stukjes over de klasse A jets.
Dinsdag vreemd genoeg nog niet de laatste les Human Performance and Limitations maar het was wel de laatste voor de meesten. Blijkt dat er op de laatste moment nog een les gepland is midden augustus, net wanneer enkelen onder ons al examens hebben...
Donderdag en vrijdag kregen we de Long Breefing Navigatie. Deze is nodig vooraleer we mogen beginnen aan de navigatie missies die volgen na de eerste solo's. Zo zullen we vele vluchten doen naar andere luchthavens, en gaan we ook internationale grenzen overschrijden, dit met instructeur en ook solo! Echt iets om naar uit te kijken!
Nu rest me enkel nog de stof van blok A (Flight Planning and Monitoring, Mass and Balance, Performance, Principles of Flight, General Navigation, Radio Navigation, Human Performance and Limitation) onder de knie zien te krijgen zodat ik op 14 en 19 augustus naar het examen kan gaan in Brussel. Dus het zal nu enkele weken stilletjes zijn hier.
Wish me luck!
Op maandag de allerlaatste les Performance met de laatste stukjes over de klasse A jets.
Dinsdag vreemd genoeg nog niet de laatste les Human Performance and Limitations maar het was wel de laatste voor de meesten. Blijkt dat er op de laatste moment nog een les gepland is midden augustus, net wanneer enkelen onder ons al examens hebben...
Donderdag en vrijdag kregen we de Long Breefing Navigatie. Deze is nodig vooraleer we mogen beginnen aan de navigatie missies die volgen na de eerste solo's. Zo zullen we vele vluchten doen naar andere luchthavens, en gaan we ook internationale grenzen overschrijden, dit met instructeur en ook solo! Echt iets om naar uit te kijken!
Nu rest me enkel nog de stof van blok A (Flight Planning and Monitoring, Mass and Balance, Performance, Principles of Flight, General Navigation, Radio Navigation, Human Performance and Limitation) onder de knie zien te krijgen zodat ik op 14 en 19 augustus naar het examen kan gaan in Brussel. Dus het zal nu enkele weken stilletjes zijn hier.
Wish me luck!
zaterdag 12 juli 2008
Week 34 - 1 week to go!
Deze week was het maar stilletjes, waarvan ik zeker gebruik heb gemaakt om enkele vakken te blokken.
Op donderdag stond ik gepland voor een vluchtje, missie 9 (nog steeds circuit training), zelfde oefeningen als de vorige maar dan met een flapless landing erbij.
Vrijdag was het dan de allerlaatste les General Navigation met enkel de herhaling van de leerstof.
Het is nu elke dag blokken om toch alles op tijd rond te krijgen. Ik kijk er echt al naar uit om de examens te hebben afgerond en me enkel nog te moeten focussen op het vliegen zelf.
En dan kan ik ook een klein beetje vakantie nemen, hopelijk met beter weer dan nu. :-)
Op donderdag stond ik gepland voor een vluchtje, missie 9 (nog steeds circuit training), zelfde oefeningen als de vorige maar dan met een flapless landing erbij.
Vrijdag was het dan de allerlaatste les General Navigation met enkel de herhaling van de leerstof.
Het is nu elke dag blokken om toch alles op tijd rond te krijgen. Ik kijk er echt al naar uit om de examens te hebben afgerond en me enkel nog te moeten focussen op het vliegen zelf.
En dan kan ik ook een klein beetje vakantie nemen, hopelijk met beter weer dan nu. :-)
vrijdag 4 juli 2008
Week 33 - Touch and Go
Dinsdag mocht ik beginnen aan missie 8: Circuit training! Dit houdt in dat je traint op het opstijgen en landen door middel van een "touch and go". Eventjes landen en meteen weer full throttle om terug op te stijgen in één beweging.
In totaal heb ik zo'n 6 touch and go's gedaan, met ook een "missed approach" ertussen. Het ging echt heel goed want de instructeur speelde even voor spek en bonen en liet me gewoon doen om te zien of ik het onder de knie had, wat eigenlijk helemaal niet slecht is voor het zelfvertrouwen, want binnenkort sta je er ook alleen voor.
Ik besef nu toch ook wel dat het zweefvliegen een goede basis is geweest en kan het alleen maar aanraden aan mensen die graag willen leren vliegen.
Een voorbeeldje van een circuit:

Donderdag was het de voorlaatste les Performance waarbij de take off performance en maximum take off weight voor jets werd besproken en hoe je dit aan de hand van tabellen kan berekenen, rekening houdend met temperatuur, runway length, elevation, ...
Vrijdag Human Performance and Limitations met enkele hoofdstukjes over: "personality", "stress" en ook nuttige informatie over de psychologische testen die vliegtuigmaatschappijen op interviews kunnen gebruiken voor hun selectie.
Nog zo'n 4 volledige dagen les gespreid over 2 weken en dan zit het theoriegedeelte er helemaal op.
In totaal heb ik zo'n 6 touch and go's gedaan, met ook een "missed approach" ertussen. Het ging echt heel goed want de instructeur speelde even voor spek en bonen en liet me gewoon doen om te zien of ik het onder de knie had, wat eigenlijk helemaal niet slecht is voor het zelfvertrouwen, want binnenkort sta je er ook alleen voor.
Ik besef nu toch ook wel dat het zweefvliegen een goede basis is geweest en kan het alleen maar aanraden aan mensen die graag willen leren vliegen.
Een voorbeeldje van een circuit:

Donderdag was het de voorlaatste les Performance waarbij de take off performance en maximum take off weight voor jets werd besproken en hoe je dit aan de hand van tabellen kan berekenen, rekening houdend met temperatuur, runway length, elevation, ...
Vrijdag Human Performance and Limitations met enkele hoofdstukjes over: "personality", "stress" en ook nuttige informatie over de psychologische testen die vliegtuigmaatschappijen op interviews kunnen gebruiken voor hun selectie.
Nog zo'n 4 volledige dagen les gespreid over 2 weken en dan zit het theoriegedeelte er helemaal op.
zaterdag 28 juni 2008
Week 32 - BAFA Party
De theorie loopt op zijn einde, met hier en daar nog eens een lesje gepland.
Dinsdag was het een halve dag Flight Planning met enkele oefeningen op de vliegkaartjes.
Woensdag nog eens een heel dagje Human Performance met een heel belangrijk hoofdstuk! De slaap! :-)
Wist je dat een lijnpiloot tijdens zijn vlucht een 20-tal minuutjes mag slapen als hij daar nood aan heeft terwijl de andere overneemt? De reden hiervoor is dat je beter goed uitgerust bent tijdens de landing. Want het leven van een lijnpiloot is nogal onregelmatig en vraagt veel energie.
Verder hebben we ook gesproken over het korte en lange termijngeheugen.
Vrijdag was het dan de laatste halve dag van het vak Flight Planning. Hier leerden we het ATC vluchtplan in te vullen die voor elke navigatie vlucht in gecontroleerd gebied of wanneer je de landsgrenzen doorkruist moet verstuurd worden. Verder nog enkele herhalingsoefeningen en daarmee is de kous af.
Vrijdag avond was er dan het BAFA feestje, de hangar werd omgetoverd tot een dancing.
Enkele foto's...






Dinsdag was het een halve dag Flight Planning met enkele oefeningen op de vliegkaartjes.
Woensdag nog eens een heel dagje Human Performance met een heel belangrijk hoofdstuk! De slaap! :-)
Wist je dat een lijnpiloot tijdens zijn vlucht een 20-tal minuutjes mag slapen als hij daar nood aan heeft terwijl de andere overneemt? De reden hiervoor is dat je beter goed uitgerust bent tijdens de landing. Want het leven van een lijnpiloot is nogal onregelmatig en vraagt veel energie.
Verder hebben we ook gesproken over het korte en lange termijngeheugen.
Vrijdag was het dan de laatste halve dag van het vak Flight Planning. Hier leerden we het ATC vluchtplan in te vullen die voor elke navigatie vlucht in gecontroleerd gebied of wanneer je de landsgrenzen doorkruist moet verstuurd worden. Verder nog enkele herhalingsoefeningen en daarmee is de kous af.
Vrijdag avond was er dan het BAFA feestje, de hangar werd omgetoverd tot een dancing.
Enkele foto's...






zaterdag 21 juni 2008
Week 31 - 4 weeks to go!
Maandag Flight Planning waarbij we aan het werk gingen met de Jeppesen Airway Manual, deze bestaat uit tal van kaartjes met heel veel gegevens en is een bron van informatie voor een piloot. Alles wat erop staat heeft wel de één of andere betekenis die van belang kan zijn tijdens een vlucht en moeten dan ook gekend zijn.
Een voorbeeldje hiervan:

Dinsdag was het de laatste les Principles of Flight.
Ik moet zeggen, die paar lessen zijn écht voorbijgevlogen en waren heel moeilijk te volgen, het werd voor mij persoonlijk iets te veel wiskundig benaderd. Gelukkig hebben we hele goeie boeken waarin alles veel beter en meer gestructureerd is uitgelegd en met een pak minder formules... Dit wordt alvast zwaar blokken.
Donderdag Performance met de specificaties van class B multi engine airplanes en al een klein stukje over de class A airplanes! Deze laatste zijn de jets en dus ook waar we in de toekomst veel mee te maken gaan hebben. Zoals gewoonlijk gaat het hier over de performance tijdens take-off, cruise en landing zoals bv. welke klimhoek een toestel moet kunnen halen, enz...
Nu resten er enkel nog lessen over Flight Planning, Performance en Human Performance and Limitations.
Een voorbeeldje hiervan:

Dinsdag was het de laatste les Principles of Flight.
Ik moet zeggen, die paar lessen zijn écht voorbijgevlogen en waren heel moeilijk te volgen, het werd voor mij persoonlijk iets te veel wiskundig benaderd. Gelukkig hebben we hele goeie boeken waarin alles veel beter en meer gestructureerd is uitgelegd en met een pak minder formules... Dit wordt alvast zwaar blokken.
Donderdag Performance met de specificaties van class B multi engine airplanes en al een klein stukje over de class A airplanes! Deze laatste zijn de jets en dus ook waar we in de toekomst veel mee te maken gaan hebben. Zoals gewoonlijk gaat het hier over de performance tijdens take-off, cruise en landing zoals bv. welke klimhoek een toestel moet kunnen halen, enz...
Nu resten er enkel nog lessen over Flight Planning, Performance en Human Performance and Limitations.
zondag 15 juni 2008
Week 30 - Hey grandpa it's me! :-)
Deze week was echt een topper tot hiertoe.
Met op woensdag de laatste les Radio Navigation met het hoofdstuk over de "RNAV" (area navigation) en de rol van de "FMS" (flight management system) hierbij. Het voordeel is dat er niet meer van baken tot baken moet gevlogen worden, maar dat je via "waypoints" kan vliegen die gegenereerd worden.
Woensdagavond mocht ik dan beginnen aan missie 6, slow flight, stalls, en hoe spins te herkennen zijn en wat hieraan te doen. Het was ook de eerste keer dat ik zelf mocht landen! Echt een toffe ervaring!
Vrijdag was het les General Navigation met verder de herhaling over "magnetisme" en de "IRS" en "INS". Dit vak is ook afgerond, enkel nog een herhalingsles te gaan.
Zaterdagavond was het tijd voor missie 7, heel de vlucht zelf mogen vliegen met ongeveer dezelfde oefeningen als in missie 6 en bijkomend nog wat "steep turns" gedaan. Een beetje met de GPS gewerkt en zo gevlogen naar het huis van mijn ouders en grootouders. Mijn zieke grootvader had me laatst gezegd dat hij mij eens heel graag wou zien vliegen dus mocht ik ze daar even gaan begroeten met wat toertjes te draaien op de minimumhoogte.
Het was echt fantastisch om ze te zien waaien haha :-)
Echt een ONVERGETELIJKE ervaring!!
Broer heeft er enkele foto's van kunnen trekken:



Op naar missie 8 !! Circuit training!
Met op woensdag de laatste les Radio Navigation met het hoofdstuk over de "RNAV" (area navigation) en de rol van de "FMS" (flight management system) hierbij. Het voordeel is dat er niet meer van baken tot baken moet gevlogen worden, maar dat je via "waypoints" kan vliegen die gegenereerd worden.
Woensdagavond mocht ik dan beginnen aan missie 6, slow flight, stalls, en hoe spins te herkennen zijn en wat hieraan te doen. Het was ook de eerste keer dat ik zelf mocht landen! Echt een toffe ervaring!
Vrijdag was het les General Navigation met verder de herhaling over "magnetisme" en de "IRS" en "INS". Dit vak is ook afgerond, enkel nog een herhalingsles te gaan.
Zaterdagavond was het tijd voor missie 7, heel de vlucht zelf mogen vliegen met ongeveer dezelfde oefeningen als in missie 6 en bijkomend nog wat "steep turns" gedaan. Een beetje met de GPS gewerkt en zo gevlogen naar het huis van mijn ouders en grootouders. Mijn zieke grootvader had me laatst gezegd dat hij mij eens heel graag wou zien vliegen dus mocht ik ze daar even gaan begroeten met wat toertjes te draaien op de minimumhoogte.
Het was echt fantastisch om ze te zien waaien haha :-)
Echt een ONVERGETELIJKE ervaring!!
Broer heeft er enkele foto's van kunnen trekken:



Op naar missie 8 !! Circuit training!
maandag 9 juni 2008
Week 29 - Plotting
Lesweek 29 van de in totaal 35 lesweken. Dit wil zeggen nog 6 te gaan en de theorie is afgerond.
Maandag begonnen we met Radio Navigation.
Het hoofdstuk over de SSR (secondary surveillance radar) en de transponder werd uit de doeken gedaan.
Dit is momenteel de belangrijkste radar om vliegtuigen te identificeren en verkeersleiders serparatie te laten voorzien.
Er zijn 3 modes op de transponder die geselecteerd kunnen worden buiten de code die je elke vlucht moet ingeven.
Mode A, mode C en mode S. Deze laatste is de beste want deze voorziet ook een data link en is nauwkeurig per 25 feet hoogte-indeling.
Dinsdag was het de beurt aan Principles of Flight met de hoofdstukken "stability and control" waaronder o.a. de lateral stability (rolling), longitudinal stability (pitching) en directional stability (yawing) en de "limitations" van een vliegtuig met de limiting operational speeds, manoeuvre's enz...
Woensdag gingen we verder met de les Radio Navigation en met de "Global navigation satellite systems" a.k.a. de GPS.
De GPS die wij momenteel gebruiken in Europa is de NAVSTAR GPS maar er wordt gewerkt aan het GALILEO project waarbij Europa zelf over een satelliet zal beschikken, dit om meer onafhankelijk van de Amerikanen te worden.
Vrijdag zoals gewoonlijk General Navigation en het goede nieuws is dat dit vak bijna afgerond is.
We maakten nog wat oefeningen op "Plotting". Nu resten enkel nog wat hoofdstukjes over "aircraft magnetism", de "direct en remote indicating compass", de "IRS", "INS" en "FMS". Onderdelen die we reeds al gezien hebben bij het vak van de vorige blok Instrumentation.
Maandag begonnen we met Radio Navigation.
Het hoofdstuk over de SSR (secondary surveillance radar) en de transponder werd uit de doeken gedaan.
Dit is momenteel de belangrijkste radar om vliegtuigen te identificeren en verkeersleiders serparatie te laten voorzien.
Er zijn 3 modes op de transponder die geselecteerd kunnen worden buiten de code die je elke vlucht moet ingeven.
Mode A, mode C en mode S. Deze laatste is de beste want deze voorziet ook een data link en is nauwkeurig per 25 feet hoogte-indeling.
Dinsdag was het de beurt aan Principles of Flight met de hoofdstukken "stability and control" waaronder o.a. de lateral stability (rolling), longitudinal stability (pitching) en directional stability (yawing) en de "limitations" van een vliegtuig met de limiting operational speeds, manoeuvre's enz...
Woensdag gingen we verder met de les Radio Navigation en met de "Global navigation satellite systems" a.k.a. de GPS.
De GPS die wij momenteel gebruiken in Europa is de NAVSTAR GPS maar er wordt gewerkt aan het GALILEO project waarbij Europa zelf over een satelliet zal beschikken, dit om meer onafhankelijk van de Amerikanen te worden.
Vrijdag zoals gewoonlijk General Navigation en het goede nieuws is dat dit vak bijna afgerond is.
We maakten nog wat oefeningen op "Plotting". Nu resten enkel nog wat hoofdstukjes over "aircraft magnetism", de "direct en remote indicating compass", de "IRS", "INS" en "FMS". Onderdelen die we reeds al gezien hebben bij het vak van de vorige blok Instrumentation.
vrijdag 30 mei 2008
Week 28 - The Twilight Zone
De lesweek begon met op dinsdag Flight Planning. We gingen verder met oefeningen op de tabellen.
Donderdag Performance met het laatste hoofdstuk van de inleiding: landing. Nu gaan we telkens de specificaties bekijken van class B toestellen (vnl. propeller toestellen zoals onze Piper Warrior III), daarna van de jets welke class A toestellen zijn.
Vrijdag General Navigation met het grote hoofdstuk over "Time": UTC, standard time en LMT, en hoe deze met elkaar om te zetten. Ook het deeltje over de "sunrise", "sunset" en de "twilight" werd besproken. Dit laatste verschijnsel manifesteert zich ongeveer een half uur voor de sunrise en een half uur na de sunset, het is het moment dat de zon al onder is gegaan maar dat de lichtstralen een stukje meebuigen rond het aardoppervlak zodat het niet van de ene minuut op de andere donker is.
Een mooie foto hiervan op http://www.gliding.co.nz/BestPic/Album3.htm
Donderdag Performance met het laatste hoofdstuk van de inleiding: landing. Nu gaan we telkens de specificaties bekijken van class B toestellen (vnl. propeller toestellen zoals onze Piper Warrior III), daarna van de jets welke class A toestellen zijn.
Vrijdag General Navigation met het grote hoofdstuk over "Time": UTC, standard time en LMT, en hoe deze met elkaar om te zetten. Ook het deeltje over de "sunrise", "sunset" en de "twilight" werd besproken. Dit laatste verschijnsel manifesteert zich ongeveer een half uur voor de sunrise en een half uur na de sunset, het is het moment dat de zon al onder is gegaan maar dat de lichtstralen een stukje meebuigen rond het aardoppervlak zodat het niet van de ene minuut op de andere donker is.
Een mooie foto hiervan op http://www.gliding.co.nz/BestPic/Album3.htm
dinsdag 20 mei 2008
Week 27 - Hello Anwerpen Tower
Maandag een halve dag Principles of Flight met de hoofdstukken over drag, wat de invloed van ijs is op de airframe en wat stall is en hoe dit de luchtstroming rond de vleugel beïnvloedt en de prestaties vermindert.
Dinsdag werd ik opgebeld met de vraag of ik woensdag wou vliegen... JAAA natuurlijk!! Tijd voor Missie 5!
TO DO's: checklists, radioprocedures, taxi en take-off, straight and level flight, climbing turns, descending turns, leaving en entering van de CTR, en het vervoegen van het circuit.
Het was echt een super toffe vlucht met deze keer een heel mooi uitzicht boven de Schelde richting Kallo en verder.
Donderdag een volledige dag Flight Planning waarbij het hoofdstuk "medium range jet transport" aan bod kwam en we vele tabellen leerden interpreteren en toepassen op vluchtvoorbereidingen, zoals bv. hoe ver kan je op cruise level vliegen met een bepaalde hoeveelheid fuel en met een bepaalde wind en temperatuur.
Vrijdagochtend was het praktijk Radio Communication per groepjes van 6. We leerden de basis van de communicatie die we nu kunnen toepassen op lokale trainingsvluchten. Daarnaast zullen we naargelang de praktijk vordert een beetje zelfstudie moeten doen.
Een voorbeeld van een gesprek tussen ATC en een piloot vanaf de parking tot en met het verlaten van de CTR (gecontroleerde zone):
pilot: Antwerpen Ground OO-TMK
ground: OO-TMK Antwerpen Ground
pilot: OO-TMK Piper Warrior at BAFA request taxi for local VFR flight via Porta Kallo 1500 feet
ground: OMK taxi via taxiway bravo to holding point runway 29 wind 310 degrees 15 knots QNH 1015 time 39
pilot: Taxi via bravo to holding point runway 29 QNH 1015 OMK
.....
pilot: OMK ready for departure
ground: OMK contact Antwerpen tower on 135.2
pilot: Antwerpen tower on 135.2 OMK
.....
pilot: Antwerpen tower OO-TMK ready for departure
tower: OMK cleared for take off runway 29 wind 330 degrees 17 knots left turn out inbound Porta Kallo climb to 1500 feet report leaving the CTR
pilot: Cleared for take off runway 29 left turn out inbound Porta Kallo climbing to 1500 feet will report leaving the CTR OMK
....
pilot: OMK leaving the CTR
tower: OMK frequency change approved
pilot: frequency change approved OMK
In de namiddag Principles of Flight met deze keer alles over "high lift devices" zoals o.a. de flaps en slats.
Ook bespraken we de supersonische vlucht en de eigenschappen wanneer men de geluidsmuur doorbreekt met de "big bang" als gevolg. Dit heeft te maken met drukverschillen en beïnvloedt de "lift" en "drag" van het vliegtuig op een heel andere manier als bij een subsonische vlucht. Redelijk moeilijke theorie als je het mij vraagt.
Dinsdag werd ik opgebeld met de vraag of ik woensdag wou vliegen... JAAA natuurlijk!! Tijd voor Missie 5!
TO DO's: checklists, radioprocedures, taxi en take-off, straight and level flight, climbing turns, descending turns, leaving en entering van de CTR, en het vervoegen van het circuit.
Het was echt een super toffe vlucht met deze keer een heel mooi uitzicht boven de Schelde richting Kallo en verder.
Donderdag een volledige dag Flight Planning waarbij het hoofdstuk "medium range jet transport" aan bod kwam en we vele tabellen leerden interpreteren en toepassen op vluchtvoorbereidingen, zoals bv. hoe ver kan je op cruise level vliegen met een bepaalde hoeveelheid fuel en met een bepaalde wind en temperatuur.
Vrijdagochtend was het praktijk Radio Communication per groepjes van 6. We leerden de basis van de communicatie die we nu kunnen toepassen op lokale trainingsvluchten. Daarnaast zullen we naargelang de praktijk vordert een beetje zelfstudie moeten doen.
Een voorbeeld van een gesprek tussen ATC en een piloot vanaf de parking tot en met het verlaten van de CTR (gecontroleerde zone):
pilot: Antwerpen Ground OO-TMK
ground: OO-TMK Antwerpen Ground
pilot: OO-TMK Piper Warrior at BAFA request taxi for local VFR flight via Porta Kallo 1500 feet
ground: OMK taxi via taxiway bravo to holding point runway 29 wind 310 degrees 15 knots QNH 1015 time 39
pilot: Taxi via bravo to holding point runway 29 QNH 1015 OMK
.....
pilot: OMK ready for departure
ground: OMK contact Antwerpen tower on 135.2
pilot: Antwerpen tower on 135.2 OMK
.....
pilot: Antwerpen tower OO-TMK ready for departure
tower: OMK cleared for take off runway 29 wind 330 degrees 17 knots left turn out inbound Porta Kallo climb to 1500 feet report leaving the CTR
pilot: Cleared for take off runway 29 left turn out inbound Porta Kallo climbing to 1500 feet will report leaving the CTR OMK
....
pilot: OMK leaving the CTR
tower: OMK frequency change approved
pilot: frequency change approved OMK
In de namiddag Principles of Flight met deze keer alles over "high lift devices" zoals o.a. de flaps en slats.
Ook bespraken we de supersonische vlucht en de eigenschappen wanneer men de geluidsmuur doorbreekt met de "big bang" als gevolg. Dit heeft te maken met drukverschillen en beïnvloedt de "lift" en "drag" van het vliegtuig op een heel andere manier als bij een subsonische vlucht. Redelijk moeilijke theorie als je het mij vraagt.
vrijdag 16 mei 2008
Week 26 - 5 New Piper Warriors!
Weer een week gepasseerd, het gaat goed vooruit.
Woensdag in de voormiddag Performance. Deze keer bespraken we het hele hoofdstuk over de "cruise" fase van de vlucht met de "Maximum Endurance Speed" en "Maximum Range Speed".
Na de middag deel 2 van de Long Breefing 2 met uitleg over alle soorten landingen: van short field landings naar crosswind landings, van flapless landings naar emergency landings, enz...
Donderdag nog eens een volledige dag Radio Navigation en werden de hoofdstukken over de "MLS" (Microwave Landing System) en de "AWR" (Airborne Weather Radar) onder de loep genomen. De MLS is een verbetering van de "ILS" maar vanwege een te grote investering die hiervoor nodig was voor luchthavens en maatschappijen is deze niet echt doorgebroken (op enkele luchthavens na). De AWR is een radar die vliegtuigen in vlucht helpt met het vermijden van zwaar onweer en soms ook turbulentie.
Vrijdag was het de laatste en zwaarste dag van de lesweek met General Navigation. We zijn gekomen tot de meest ingewikkelde stof die je bij navigatie kan hebben, namelijk de "polar stereographic charts" en moeilijker nog de "grid navigation". Deze kaarten en technieken worden gebruikt bij het vliegen door of in de buurt van het poolgebied. Moeilijke oefeningen waarbij je heel veel rekenfouten kan maken.
BAFA stond vandaag in zeer veel kranten met het nieuws dat de vloot wordt uitgebreid met maar liefst 5 nieuwe Piper Warriors III glass cockpit!
BAFA in de media http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=8711
Woensdag in de voormiddag Performance. Deze keer bespraken we het hele hoofdstuk over de "cruise" fase van de vlucht met de "Maximum Endurance Speed" en "Maximum Range Speed".
Na de middag deel 2 van de Long Breefing 2 met uitleg over alle soorten landingen: van short field landings naar crosswind landings, van flapless landings naar emergency landings, enz...
Donderdag nog eens een volledige dag Radio Navigation en werden de hoofdstukken over de "MLS" (Microwave Landing System) en de "AWR" (Airborne Weather Radar) onder de loep genomen. De MLS is een verbetering van de "ILS" maar vanwege een te grote investering die hiervoor nodig was voor luchthavens en maatschappijen is deze niet echt doorgebroken (op enkele luchthavens na). De AWR is een radar die vliegtuigen in vlucht helpt met het vermijden van zwaar onweer en soms ook turbulentie.
Vrijdag was het de laatste en zwaarste dag van de lesweek met General Navigation. We zijn gekomen tot de meest ingewikkelde stof die je bij navigatie kan hebben, namelijk de "polar stereographic charts" en moeilijker nog de "grid navigation". Deze kaarten en technieken worden gebruikt bij het vliegen door of in de buurt van het poolgebied. Moeilijke oefeningen waarbij je heel veel rekenfouten kan maken.
BAFA stond vandaag in zeer veel kranten met het nieuws dat de vloot wordt uitgebreid met maar liefst 5 nieuwe Piper Warriors III glass cockpit!
BAFA in de media http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=8711
zaterdag 10 mei 2008
Week 25 - Long Briefing 2
De 25ste week ging van start met op dinsdag een eerste inleiding op het vak Principles of Flight waarbij we ook serieus in gang moesten schieten. De les ging vooral over aerodynamica, de basisbegrippen, wetten en definities, hoe en wat lift is en doet, enz...
Woensdag een halve dag Flight Planning, echt wel een leuk vak omdat je hier toegepast te werk gaat op dingen die je later zeker gaat nodig hebben. Zo maakten we een volledige berekening van de fuel die voor een bepaalde vlucht aan boord moest zijn.
In de namiddag was het tijd voor Long Breefing 2, deze keer ging het over de missies die gaan komen binnenkort zoals "slow flight", "stalls" en de theorie van de "spins", hoe deze te herkennen en op te lossen.
We zijn nu enkele weken ver met Blok A, en het is al meer dan duidelijk dat dit de zware blok is, de vakken zijn zeer theoretisch en wiskundig op bepaalde gebieden (de ene al wat interessanter dan de andere) en ook met heel veel oefeningen.
Dit gaat zwaar blokken worden tijdens het mooie weer. Maar dan zijn we er na de zomer wel vanaf (hopelijk met eerste zit) en kunnen we ons volledig toespitsen op de praktijk.
Dit weekend was het weer de zoveelste Stampe & Vertongen Fly In te Deurne. Dit jaar was er bezoek van maar liefst 2 Spitfires en een P51 Mustang! En de Vlaamse Zweefvlieg Academie was ook weer van de partij!






Woensdag een halve dag Flight Planning, echt wel een leuk vak omdat je hier toegepast te werk gaat op dingen die je later zeker gaat nodig hebben. Zo maakten we een volledige berekening van de fuel die voor een bepaalde vlucht aan boord moest zijn.
In de namiddag was het tijd voor Long Breefing 2, deze keer ging het over de missies die gaan komen binnenkort zoals "slow flight", "stalls" en de theorie van de "spins", hoe deze te herkennen en op te lossen.
We zijn nu enkele weken ver met Blok A, en het is al meer dan duidelijk dat dit de zware blok is, de vakken zijn zeer theoretisch en wiskundig op bepaalde gebieden (de ene al wat interessanter dan de andere) en ook met heel veel oefeningen.
Dit gaat zwaar blokken worden tijdens het mooie weer. Maar dan zijn we er na de zomer wel vanaf (hopelijk met eerste zit) en kunnen we ons volledig toespitsen op de praktijk.
Dit weekend was het weer de zoveelste Stampe & Vertongen Fly In te Deurne. Dit jaar was er bezoek van maar liefst 2 Spitfires en een P51 Mustang! En de Vlaamse Zweefvlieg Academie was ook weer van de partij!
zaterdag 3 mei 2008
Week 24 - Human Performance and Limitations
Maandag en dinsdag telkens een halve dag Human Performance and Limitations.
Dit vak hoort nog niet zo lang bij de basiskennis van een lijnpiloot, en behandelt dus vooral medische aspecten van het menselijk lichaam toegepast op de luchtvaart. Tijdens deze lessen krijgen we veel "crash investigations" video's te zien waarbij blijkt dat "pilot error" (en wat de oorzaken hiervan kunnen zijn) en "the chain of events" vaak een rol spelen bij de afloop van een emergency.
Verder bespraken we het volledige hoofdstuk van het hart, en wat voor ziekten er kunnen voorkomen en hoe deze te herkennen zijn. Dit omdat je als piloot de ernst zou kunnen inschatten van bv. een passagier aan boord met een plotse aandoening.
Ook werd er besproken wat de gevolgen zijn van "presurisation failure" voor het lichaam. (bv. de Helios crash)
Vrijdag hadden we weer General Navigation waarbij het deze keer ging over de "conversion angle" om van "rhumb line" naar "great circle" track te gaan. Dit houdt verscheidene berekeningen en formules in, die de kortste afstand bepalen om een route te vliegen tussen positie A en B.
Dit vak hoort nog niet zo lang bij de basiskennis van een lijnpiloot, en behandelt dus vooral medische aspecten van het menselijk lichaam toegepast op de luchtvaart. Tijdens deze lessen krijgen we veel "crash investigations" video's te zien waarbij blijkt dat "pilot error" (en wat de oorzaken hiervan kunnen zijn) en "the chain of events" vaak een rol spelen bij de afloop van een emergency.
Verder bespraken we het volledige hoofdstuk van het hart, en wat voor ziekten er kunnen voorkomen en hoe deze te herkennen zijn. Dit omdat je als piloot de ernst zou kunnen inschatten van bv. een passagier aan boord met een plotse aandoening.
Ook werd er besproken wat de gevolgen zijn van "presurisation failure" voor het lichaam. (bv. de Helios crash)
Vrijdag hadden we weer General Navigation waarbij het deze keer ging over de "conversion angle" om van "rhumb line" naar "great circle" track te gaan. Dit houdt verscheidene berekeningen en formules in, die de kortste afstand bepalen om een route te vliegen tussen positie A en B.
Abonneren op:
Posts (Atom)