zaterdag 3 mei 2008

Week 24 - Human Performance and Limitations

Maandag en dinsdag telkens een halve dag Human Performance and Limitations.
Dit vak hoort nog niet zo lang bij de basiskennis van een lijnpiloot, en behandelt dus vooral medische aspecten van het menselijk lichaam toegepast op de luchtvaart. Tijdens deze lessen krijgen we veel "crash investigations" video's te zien waarbij blijkt dat "pilot error" (en wat de oorzaken hiervan kunnen zijn) en "the chain of events" vaak een rol spelen bij de afloop van een emergency.
Verder bespraken we het volledige hoofdstuk van het hart, en wat voor ziekten er kunnen voorkomen en hoe deze te herkennen zijn. Dit omdat je als piloot de ernst zou kunnen inschatten van bv. een passagier aan boord met een plotse aandoening.
Ook werd er besproken wat de gevolgen zijn van "presurisation failure" voor het lichaam. (bv. de Helios crash)

Vrijdag hadden we weer General Navigation waarbij het deze keer ging over de "conversion angle" om van "rhumb line" naar "great circle" track te gaan. Dit houdt verscheidene berekeningen en formules in, die de kortste afstand bepalen om een route te vliegen tussen positie A en B.

Geen opmerkingen: