maandag 9 juni 2008

Week 29 - Plotting

Lesweek 29 van de in totaal 35 lesweken. Dit wil zeggen nog 6 te gaan en de theorie is afgerond.

Maandag begonnen we met Radio Navigation.
Het hoofdstuk over de SSR (secondary surveillance radar) en de transponder werd uit de doeken gedaan.
Dit is momenteel de belangrijkste radar om vliegtuigen te identificeren en verkeersleiders serparatie te laten voorzien.
Er zijn 3 modes op de transponder die geselecteerd kunnen worden buiten de code die je elke vlucht moet ingeven.
Mode A, mode C en mode S. Deze laatste is de beste want deze voorziet ook een data link en is nauwkeurig per 25 feet hoogte-indeling.

Dinsdag was het de beurt aan Principles of Flight met de hoofdstukken "stability and control" waaronder o.a. de lateral stability (rolling), longitudinal stability (pitching) en directional stability (yawing) en de "limitations" van een vliegtuig met de limiting operational speeds, manoeuvre's enz...

Woensdag gingen we verder met de les Radio Navigation en met de "Global navigation satellite systems" a.k.a. de GPS.
De GPS die wij momenteel gebruiken in Europa is de NAVSTAR GPS maar er wordt gewerkt aan het GALILEO project waarbij Europa zelf over een satelliet zal beschikken, dit om meer onafhankelijk van de Amerikanen te worden.

Vrijdag zoals gewoonlijk General Navigation en het goede nieuws is dat dit vak bijna afgerond is.
We maakten nog wat oefeningen op "Plotting". Nu resten enkel nog wat hoofdstukjes over "aircraft magnetism", de "direct en remote indicating compass", de "IRS", "INS" en "FMS". Onderdelen die we reeds al gezien hebben bij het vak van de vorige blok Instrumentation.

Geen opmerkingen: