vrijdag 5 september 2008

Week 37: First SOLO!!

Deze week viel het "belgische weer" een beetje tegen, veel gusts en crosswind, niet echt in de lijn voor een eerste solo.

Maandag had ik een vluchtje circuit en dinsdag is de vlucht gecanceld door te veel gusts en crosswind.
Donderdag ondanks ook weer veel gusts en crosswind toch maar de lucht in, zodat ik die oefening toch al heb gehad.
Het viel echt goed mee, het enige waar je goed moet op letten bij de landing is dat je de stick helemaal in de wind moet draaien bij het afronden en tegengestelde voet moet geven, toch wel eventjes wennen.

Vrijdag was het dan zover!! Missie 15 alom bekend als DE SOLO...
Er was de dag voordien slecht weer voorspeld maar dan bleek het de dag zelf als bij wonder toch rustig te zijn qua wind, dus het was een GO!
Eerst een check met de instructeur, opstijgen, circuit, en 2 touch and go's, daarna eventjes parkeren, instructeur gaat naar de toren, en hop je bent alleen weg... taxi naar de holding point runway 11, line up, take off, 1 touch and go en daarna een full stop landing met een taxi naar de fuel station.
Het was een hele ervaring en deed me een beetje denken aan een gelijkaardige situatie, de spanning die ik had bij mijn eerste solo zweefvlucht.
Vanaf je airborne bent valt die spanning weg en kom je eigenlijk tot rust. Het zijn dus vooral de dingen die eraan vooraf gaan die een beetje zenuwslopend zijn.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Proficiat Venuske..

Wim..

Nathalie zei

Mercikes :-)