dinsdag 20 mei 2008

Week 27 - Hello Anwerpen Tower

Maandag een halve dag Principles of Flight met de hoofdstukken over drag, wat de invloed van ijs is op de airframe en wat stall is en hoe dit de luchtstroming rond de vleugel beïnvloedt en de prestaties vermindert.

Dinsdag werd ik opgebeld met de vraag of ik woensdag wou vliegen... JAAA natuurlijk!! Tijd voor Missie 5!
TO DO's: checklists, radioprocedures, taxi en take-off, straight and level flight, climbing turns, descending turns, leaving en entering van de CTR, en het vervoegen van het circuit.
Het was echt een super toffe vlucht met deze keer een heel mooi uitzicht boven de Schelde richting Kallo en verder.

Donderdag een volledige dag Flight Planning waarbij het hoofdstuk "medium range jet transport" aan bod kwam en we vele tabellen leerden interpreteren en toepassen op vluchtvoorbereidingen, zoals bv. hoe ver kan je op cruise level vliegen met een bepaalde hoeveelheid fuel en met een bepaalde wind en temperatuur.

Vrijdagochtend was het praktijk Radio Communication per groepjes van 6. We leerden de basis van de communicatie die we nu kunnen toepassen op lokale trainingsvluchten. Daarnaast zullen we naargelang de praktijk vordert een beetje zelfstudie moeten doen.

Een voorbeeld van een gesprek tussen ATC en een piloot vanaf de parking tot en met het verlaten van de CTR (gecontroleerde zone):
pilot: Antwerpen Ground OO-TMK
ground: OO-TMK Antwerpen Ground
pilot: OO-TMK Piper Warrior at BAFA request taxi for local VFR flight via Porta Kallo 1500 feet
ground: OMK taxi via taxiway bravo to holding point runway 29 wind 310 degrees 15 knots QNH 1015 time 39
pilot: Taxi via bravo to holding point runway 29 QNH 1015 OMK
.....
pilot: OMK ready for departure
ground: OMK contact Antwerpen tower on 135.2
pilot: Antwerpen tower on 135.2 OMK
.....
pilot: Antwerpen tower OO-TMK ready for departure
tower: OMK cleared for take off runway 29 wind 330 degrees 17 knots left turn out inbound Porta Kallo climb to 1500 feet report leaving the CTR
pilot: Cleared for take off runway 29 left turn out inbound Porta Kallo climbing to 1500 feet will report leaving the CTR OMK
....
pilot: OMK leaving the CTR
tower: OMK frequency change approved
pilot: frequency change approved OMK


In de namiddag Principles of Flight met deze keer alles over "high lift devices" zoals o.a. de flaps en slats.
Ook bespraken we de supersonische vlucht en de eigenschappen wanneer men de geluidsmuur doorbreekt met de "big bang" als gevolg. Dit heeft te maken met drukverschillen en beïnvloedt de "lift" en "drag" van het vliegtuig op een heel andere manier als bij een subsonische vlucht. Redelijk moeilijke theorie als je het mij vraagt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

In het voorbeeld van een gesprek tss ATC en piloot kort je op eigen initiatief je callsign af to OMK.
Ik dacht dat de ATC hiervoor het initiatief moest nemen. Mss nog eens nakijken?

Nathalie zei

Onze leraar radio communicatie Herman Smet is verkeersleider te antwerpen en zei dat dit "theoretisch" zo is, maar dat ze liefst gewoon willen dat je zelf het initiatief neemt. Moest er een verwarring ontstaan zullen ze het u wel laten merken.