vrijdag 9 november 2007

Week 7 - first breefing

Maandag en dinsdag kregen we een nieuw vak "Meteorology" en werd er elke ochtend gestart met het lezen van een "Metar" en "Tafar". Dit zijn gecodeerde weersberichten en voorspellingen speciaal voor piloten om snel de nodige gegevens te kunnen lezen.
Vervolgens kregen we les over de atmosfeer. Deze bestaat uit de troposfeer, tropopauze en stratosfeer.
Ook uitleg over de isobaren, hoge- en lage drukgebieden, de specifieke winden die hiermee gepaard gaan, de verschillende soorten wolken, symbolen op weerkaarten, drukinstellingen QNH, QFE, QNE, QFF,...

Woensdag een hele dag "Instrumentation" over de "Air Data Instruments", zoals de "airspeed indicator" (ASI), "vertical velocity indicator" (VVI), "altimeter".
Bij de ASI kregen we 4 verschillende soorten snelheden te zien, namelijk de IAS (indicated airspeed), CAS (calibrated airspeed), EAS (equivalent airspeed), TAS (true airspeed). De IAS is hetgeen wat je afleest op het instrument, en dan door verschillende "errors" in te calculeren kom je uiteindelijk op de TAS.
Bij de Altimeter bestaan er verschillende soorten: de "simple altimeter", "sensitive altimeter" en "servo-assisted altimeter" en zagen we ook weer de verschillende errors van het instrument.
Bij de VVI, heb je de gewone VVI en ook de IVVI (instantaneous vertical velocity indicator), deze laatste wordt het meeste gebruikt nu. Ook weer de errors van dit instrument kwamen aan bod.

Donderdag voormiddag hadden we onze eerste "breefing", we werden op de hoogte gebracht van het systeem via de computer dat we gaan gebruiken om onszelf beschikbaar te stellen om te vliegen. Verder kregen we een rondleiding rond het toestel met de checkpunten en uitleg over de opbouw waaruit het toestel bestaat: motor, fuel tank, flaps, ailerons, rudder, enz...
Donderdag namiddag waren het nog 3 uurtjes "Instrumentation" waar we klassikaal vraagjes oplosten die we op het examen kunnen krijgen, en uitleg waar nodig.

Volgende 2 weken hebben we enkel "Meteorology".

Geen opmerkingen: