zondag 3 februari 2008

Week 17 - 3 weeks to go

Maandag "Powerplant" met uitleg over de turbine en exhaust.
In de namiddag was het "Airframes and systems" met alles over de "air conditioning" en systemen die zorgen voor de pressurisatie aan boord en toevoer van verse lucht. Héél belangrijk! Groot voorbeeld hiervan is de tragische crash van Helios Airways vlucht 522 op 14 augustus 2005: http://www.youtube.com/watch?v=eWyFa8zxIxg

Dinsdag "Powerplant" waarbij we "Reverse thrust" hebben bekeken en de verschillende systemen hiervoor, kan best handig zijn op korte en/of contaminated runways waarbij de remafstand toch aanzienlijk verkort wordt.
Daarna was het les "Electrics" waarbij AC helemaal werd afgerond.

Woensdag een vrije dag en werd goed benut om Powerplant te studeren.

Donderdag namiddag "Electrics" met de hoofdstukjes: semiconductors en transistors,... hééél abstract!!

Vrijdag werd het vak "Airframes and systems" helemaal afgerond. Met een laatste groot hoofdstukje over de "Fuel" systemen. Woensdag een grote progress check van het hele vak.

Alles komt stilletjesaan op zijn einde voor de eerste blok, met nog maar 3 weken les te gaan. Daarna 3 weken blokverlof met gevolg het examen te Brussel. Elke dag benutten nu om alles te memoriseren is echt een must! Maandag en dinsdag aanstaande zijn gevuld met een long briefing, ben benieuwd wat dit gaat inhouden, hiervoor kregen we onze "flight computer" en "jeppesen airway manual" met een hoop vliegkaartjes, maar meer daarover volgende week.

Geen opmerkingen: