zondag 16 mei 2010

Verslag 63: FI continues

Even een update aan mijn trouwe bloglezers. :-)

De theorie van de FI cursus is nog steeds bezig, deze is wat moeizaam begonnen maar gaat de komende weken goed vlotten. We hebben nu steeds les op woensdagavond en op zaterdag.
De bedoeling is dat we zelf enkele theorielessen gaan geven zodat we ervaring kunnen opdoen als lesgever, dit gaat het ons makkelijker maken om tijdens de vluchten op de juiste manier iets over te brengen aan de student.
Mijn eerste PPL proefles heb ik reeds gegeven, deze ging over "de bocht, de krachten op het vliegtuig in bocht, slippen en schuiven". De volgende les zal ik moeten geven over de gyroscopen en is tevens een goeie opfrissing.

De eerste praktijkles heb ik ook achter de rug, morgen vlieg ik de 2de van de in totaal 30 lessen.
Nu gaan we steeds vliegen vanop de rechterstoel en dit vraagt toch een kleine aanpassing. Tijdens de vlucht leren we hoe we oefeningen aan de student moeten demonstreren en uitleggen. Het klinkt gelukkig allemaal nog bekend in de oren aangezien het nog niet zo lang geleden was dat ik die student was.

Op carriërevlak is er ook een beetje goed nieuws.
Ik ben momenteel terug voltijds aan het werk, na maandenlang te zoeken.
Ik mocht op 27 april beginnen aan een grondfunctie bij Flying Group. Dit is een luchtvaart bedrijf waar vooral gevlogen wordt met ultramoderne zakenjets en is tevens ook een service center voor cessna.
Ze zijn ook gelegen in Antwerpen (naast BAFA dan nog wel) en ik werk er als technical administrator en handling executive.
Ik hoop bij deze toch al een stapje dichter bij mijn droomjob te geraken als piloot.

http://www.flyinggroup.aero/

Vorige week mocht ik al even wegdromen tijdens een vluchtje met de Cessna Citation Sovereign.... één woord... WOUW! :-)

dinsdag 23 maart 2010

Nieuwe website van mijn zelfstandig bijberoep!

Het heeft niet meteen iets met vliegen te maken, maar men zegge het voort.

Originele illustraties door Nathalie Venus!

http://users.skynet.be/nathalievenus

donderdag 4 maart 2010

Verslag 62: Flight Instructor Course

Zaterdag 6 maart 2010 begin ik aan een nieuw hoofdstuk.
Ik heb me ingeschreven voor de flight instructor cursus bij BAFA, een nieuwe uitdaging en ervaring!

Momenteel is het zoeken naar een pilotenjob niet evident door de crisis (zowel in binnen- als buitenland) en is het belangrijk dat ik toch blijf vliegen en uren blijf opbouwen. En aangezien ik toch de intentie had om ooit FI te worden, is het nu misschien wel de juiste moment.

Toelatingsvoorwaarden zijn: (bron: www.bafa.be)
•Minimaal een CPL(A) hebben of beschikken over een vergunning als Privaat Piloot met 200 uur ervaring, waarvan 150 uur als gezagvoerder, aangevuld met minimaal een theoretische vorming “CPL”.
•Ten minste 30 uur vlucht uitgevoerd hebben op éénmotorige vliegtuigen met zuigermotor, waarvan minstens 5 uur binnen de zes maanden die voorafgaan aan de hierna vermelde vliegtest.
•Ten minste 10 uur instructie instrumentvliegen hebben gekregen, waarvan maximum 5 uren als tijd in een vluchtsimulator ( FNPTII )
•Ten minste 20 uur overlandvlucht hebben uitgevoerd als gezagvoerder, met inbegrip van minstens één vlucht van 300 NM, tijdens dewelke op twee verschillende vliegvelden – andere dan die van vertrek – een landing met volledige stop werd uitgevoerd.

In totaal worden er 128 uur theorie voorzien.
De opleiding start met 48 uur klassikale vorming – deze wordt gegeven op zes achtereenvolgende zaterdagen. Daarna volgen er 48 uur “long briefings” en stagelessen. Deze long briefings gaan door op woensdagavond en donderdagmorgen, het hele jaar door. De kandidaat-FI volgt de long briefings in functie van zijn eigen beschikbaarheden. Een leerling die alle long briefings kan bijwonen zal na een 8 – tal weken dit deel van de opleiding afgerond hebben.
De kandidaat—FI krijgt in de loop van de opleiding de kans om voor een échte klas – een klas kandidaat Privaat Piloten – ervaring op te doen als lesgever.
Tenslotte wordt er van de kandidaat-FI verwacht dat hij tijdens de praktijkopleiding voor en na de vlucht korte briefings verzorgt.

De praktijkopleiding bestaat uit 30 uur vlucht.
25 uur hiervan wordt uitgevoerd met een FII ( Flight Instructor’s Instructor ) aan boord .
De FII legt uit hoe een oefening in vlucht gegeven moet worden aan een kandidaat-piloot.
Vervolgens zal de FII de rol spelen van leerling, waarbij de kandidaat-FI de oefening uitlegt en demonstreert.
5 uur van de praktijkopleiding zijn “mutual” vluchten . Tijdens deze vluchten zijn er twee kandidaat FIs aan boord. Eén ervan neemt de rol op zich van leerling, de andere die van instructeur.

zondag 13 december 2009

Verslag 61 - MCC done, BAFA done!

De MCC is voorbij en dat was dan ook de laatste dag op BAFA (voorlopig).
Zoals meeste weten is de MCC cursus een omvorming van single pilot naar multi crew.
Niet zo simpel als het lijkt.
Een crew van 2 piloten bestaat altijd uit een captain en een first officer, een pilot flying en een pilot non flying. Ieder heeft zijn specifieke taken.
Op 5 sessies van telkens 4uur hebben we een goede basis kunnen leren, om zo beter voorbereid te zijn op een job als lijnpiloot.

Nu solliciteren maar en hopen dat een droom werkelijkheid wordt!

Enkele foto's:










woensdag 2 december 2009

Verslag 60 - CPL/ME/IR exam passed!

Het is eindelijk zover!
Dinsdag 1 december, examen CPL/ME/IR! (commercial pilot license multi engine instrument rating) oftewel de "frozen" ATPL.
De grote uitdaging waar ik 2 jaar naartoe gewerkt heb en...

Ik ben GESLAAGD!
Vanaf nu mag ik mijn boterham verdienen met het mooiste dat er is: vliegen.

De laatste loodjes hebben zeker zwaar gewogen, vooral in combinatie met een job (iets wat toch op het laatste heel moeilijk en stressvol werd).
Maar het is gelukt en nu kan ik genieten van het laatste stukje cursus voordat ik op sollicitatiejacht kan gaan, namelijk de MCC. De theorie heb ik hiervan al gehad en nu rest enkel nog 20u praktijk op een B737 simulator dat zaterdag begint.

In de voorbije weken heb ik nog enkele uurtjes timebuilding moeten doen om aan het minimum aantal uren te geraken voordat ik examen mocht gaan doen en heb ik er toch nog even van geprofiteerd om eens het kanaal over te steken en naar Engeland te vliegen.
Het werd het vliegveldje Lydd waar ik een tussenstop deed om daarna de kust en een stukje binnenland te verkennen voordat we terug naar Antwerpen vlogen.

Nog enkele foto's van de laatste weken:











dinsdag 13 oktober 2009

Video: First T/O on Piper Seminole

Video: Stall Practice on Piper Seminole

Video: First landing with Seminole

Verslag 59 - Multi Engine on Piper Seminole

And the multi engine story continues...

De simulator training is eindelijk voorbij!
Vorige week ben ik dan ook begonnen met de missies op de Piper Seminole, intussen heb ik er 3 gedaan en het zijn er ongeveer een 10 tot het CPL examen. Het begint nu dus echt te korten.
Eerste indruk van het nieuwe toestel is dat het zalig vliegt, wat een verschil met die simulator en wat een "power" tegenover de Warrior.

De eerste 4 vluchten zijn eigenlijk bedoeld om gewoon te geraken aan het toestel, en ook gewoon te geraken aan het "assymetric flying" dwz. op één motor vliegen. Hierbij is het ook verplicht om eens een "total engine shutdown and feathering procedure" te doen, wat ik intussen ook gedaan heb. (foto hiervan onderaan)
Na de volgende vlucht begin ik met de laatste IFR navigaties naar diverse vliegvelden in Belgie om me voor te bereiden op het examen.

In één van de komende weken moet ik ook nog night VFR flying doen, dat een beetje is uitgelopen. Er zijn blijkbaar niet zo veel instructeurs te vinden die graag night flight doen. Dit wordt wel weer terug gedaan op de Piper Warrior.

Enkele foto's van de eerste vluchten Piper Seminole.






woensdag 2 september 2009

Verslag 58 - Multi Engine

Ondertussen ben ik al een tijdje bezig met de multi engine opleiding. Momenteel nog steeds op de simulator, dat redelijk moeizaam vooruit gaat met 1 les sim per week.
Maar het hoeft misschien ook allemaal niet te snel te gaan met de actuele situatie in de luchtvaart.

Wat het multi engine vliegen betreft: In het begin was het wat wennen, want nu moet je 2 motoren bedienen, en komt er een "prop lever" per motor bij en werk je met MAP settings. We leren ook om met een 2-motorig vliegtuig single engine te vliegen. Veel engine failures dus, op de meest lastige momenten, en dan moet je zien te blijven vliegen en de procedures te blijven volgen.
Niet al te gemakkelijk in het begin, maar door het veel te doen, gaat het beter en beter.
Ik heb ook al ondervonden dat je er best voor zorgt dat je benen in topconditie zijn, om bij zo'n engine failures constant voet te geven om de "dead" engine te compenseren.

Vorig weekend een mooie trip "cross country" gedaan. Ik heb hiervan ook ineens gebruik gemaakt om de 300NM proef te doen (dit is een proef die je moet doen om je CPL vergunning te kunnen verkrijgen).
Het werd een vluchtje Antwerpen-Oostende-Caen-Antwerpen.
Het was echt de moeite! Een filmcompilatie en enkele foto's hieronder.
We waren vroeg genoeg vertrokken zodat we in Caen zelf nog de stad wat konden verkennen.

















zondag 28 juni 2009

Verslag 57 - IFR single engine completed!

Er is veel gebeurd de laatste tijd, zo heb ik intussen de IFR navigaties achter de rug op de Piper Warrior.
Dit waren echt leuke vluchten naar verschillende bestemmingen (Monchengladbach, Calais, Merville, Lille, enz...) en met een maximum van FL090 gevlogen te hebben met een Piper Warrior, ging een nieuwe en professionelere wereld open.

Ook het weekje Mallorca heeft deugd gedaan, nee... niet zelf gevlogen :-) maar wel mogen meevolgen vanop de jumpseat. Een onvergetelijke ervaring en serieuze motivatieBOOST!
Toen ik van deze reis terugkwam stond er mij thuis een verassing te wachten... ik had een jobaanbieding gekregen. Niet in de luchtvaart weliswaar maar ik werk nu fulltime als grafisch ontwerper in een bedrijfje dat gespecialiseerd is in geboorte- en trouwkaarten en digitaal drukwerk. Het is redelijk zwaar om het te combineren met zo'n studie maar het einde van de opleiding is in zicht dus het is nog eventjes doorbijten.

Dit betekent dat ik nu aan de laatste fase van de opleiding ben gekomen nl. de overstap naar Multi Engine.
Eerst moet ik een reeks simsessies volgen om zo het vliegen met 2 motoren onder de knie te krijgen en daarna wordt dat in de realiteit uitgevoerd op de nieuwe Piper Seminole van BAFA. Ik kijk hier al naar uit!

Enkele foto's: