zaterdag 12 april 2008

Week 21 - Start ATPL theory blok A

Start van de 2de en laatste blok theorie, namelijk blok A.
Deze lessen zijn gepland tot ongeveer 21 juli, en midden augustus hiervan ook weer examens.
De nieuwe vakken zijn: Flight Planning and Monitoring, Mass & Balance, Performance, General Navigation, Radio Navigation, Principles of flight, Human performance & limitation.

Dinsdag eerste les Performance gegeven door een first officer bij JetairFly Jan De Clercq.
Een vak met veel formules en zéér theoretisch. In de les spraken we over definities van de prestaties van een vliegtuig tijdens "take-off" en "climb" en wat de "ceiling" van het vliegtuig inhoudt.
De elementen die hiervoor zorgen zijn de "lift", "drag", "gravity" en "thrust or power".

Meer hierover vind je hier.

Vrijdag een nieuw vak General Navigation, gegeven door Piet Messiaen.
Een zéér interessant vak vind ik.
We begonnen met basisbegrippen over de aarde zoals: "the shape of the earth", (geloof het of niet, maar de aarde heeft een peervorm), "the poles", "circles of the earth" waaronder de "great circles", "small circles", "parallels", "meridians",... allerlei middelen om te kunnen navigeren in de lucht.
Het navigeren blijkt niet zo simpel als het klinkt, zo moet je bv. om "true" north (het geografische noorden) te vinden, als piloot rekening houden met "magnetic" north (de ligging van de magnetische polen) en "compass" north (wat de compass aangeeft onderhevig aan fouten door metalen onderdelen in het vliegtuig). Hiervoor moeten de "variation" (via een vliegkaart) en "deviation" (via een compass tabel) geweten zijn.
Verder hebben we ook geleerd om met de "flight computer" te werken, dit is een handig hulpmiddel om allerlei berekeningen en omzettingen te doen die nodig zijn voor of tijdens het vliegen. Zo bestaat er niet één lengtemaat in de luchtvaart, maar een hele reeks zoals: nautical mile, statute mile, km, feet, inch,...



Ondertussen ook al 2 lesvluchten gehad en 2 observatievluchten van collega studenten.

Geen opmerkingen: