vrijdag 26 oktober 2007

Week 5 - ideal timing

Maandag kregen we weer het genoegen om les te krijgen van Patrick Roose, die ons "Airlaw" geeft. Dit is een man met 5 levens. Hij is niet alleen luchtverkeersleider te Brussels Airport, maar werkt ook als adviseur in de Europese Commissie, én is nog verwikkeld in een helikopterbedrijf ook.
Deze man melde ons ook dat student piloten die nu zijn begonnen en gaan beginnen de ideale timing hebben gekozen, er is namelijk momenteel al een serieus tekort aan piloten, en dit zal enkel nog verergeren in de komende toekomst. Veel maatschappijen hebben extra vliegtuigen besteld en de "manufacturers" kunnen nu al de vraag niet meer bijhouden.
En als je weet dat men per vliegtuig, minimum 10 piloten nodig heeft, kan je al beginnen tellen...
Dit is een extra motivatie om dit tot een goed einde te brengen.

Dinsdag maar een halve dag "Operational Procedures" waar we deze week de "transatlantische" en "polaire" vluchten hebben gezien betreffende de procedures die hiervoor gevolgd moeten worden.

Woensdag en donderdag telkens "Operational Procedures" in de voormiddag en een nieuw vak "Communications" in de namiddag. Dit vak gaat over het jargon dat we gaan moeten hanteren, om communicatie te voeren met de ATC (Air Traffic Control) om elke fase van de vlucht in goede banen te leiden.
Belangrijk is om beknopt en duidelijk te kunnen communiceren, daarom zijn er vele afkortingen die gebruikt worden en natuurlijk ook het alfabet dat men vanbuiten moet leren. Gelukkig heb ik dit al eens eerder moeten leren.
Alpha Bravo Charlie Delta Echo Fox(trot) Golf Hotel India Juliet Kilo Lima Mike November Oscar Papa Quebec Romeo Sierra Tango Uniform Victor Whiskey Xray Yankee Zulu.

Vrijdag had ik de medische keuring klasse 1. Deze is nodig om lijnpiloot te mogen worden en houdt heel wat testen in: klinisch onderzoek, klinische biologie, NKO onderzoek, oogonderzoek en een EKG alsook een EEG en thorax radiografie.
Ogen en Neus-Keel-Oren waren perfect in orde, nu nog afwachten op de andere resultaten.

Als je van plan bent om de opleiding te volgen kan je best goed op voorhand een afspraak maken want mijn aanvraag was half augustus ingediend en ben pas eind oktober mogen gaan. September is nogal een drukke maand wat onderzoeken betreft, vele studenten die dan beginnen moeten dit dan nog ondergaan.
De medische keuring blijft 1 jaar geldig, en bij herkeuring vallen enkele testen weg en zou het sneller gaan.
Gelukkig krijg je bij BAFA indien je medisch wordt afgekeurd voor kerstmis, je geïnvesteerde geld terug.
Het formulier van de aanvraag kan je hier vinden http://www.mobilit.fgov.be

Geen opmerkingen: