zaterdag 19 januari 2008

Week 15 - Shock Therapy

Maandag voormiddag hadden we "Powerplant". Dit was al een tijdje geleden en we gingen verder met enkele nieuwe hoofdstukjes, waaronder alles over de "carburetor" en "icing conditions". Blijkt dus dat je ijs in je carburator kan hebben zelfs met positieve buiten-temperaturen. Regelmatig aanschakelen van de "carburator-heater" is dus de boodschap.
In de namiddag hadden we "Airlaw" en gingen we verder met het hoofdstuk over de ATS (air traffic services).
De zelfgemaakte cursus van onze ground-instructor Patrick Roose die we hiervoor gebruiken bevat een grote bron aan informatie en wordt door middel van logica en zijn zogenaamde "shock therapy" in onze hersentjes gebrand.

Dinsdag nog een halve dag "Powerplant". Deze keer zagen we het hoofdstuk over de "fixed propellor" "variable pitch propellor" en "constant speed propellor" alsook hoe een propellor in "feather" stand eruitziet.

Woensdag terug een volledige dag "Airlaw" en werd er gesproken over de "Rules of the air".

Donderdag ook "Airlaw" waarbij we specifiek de IFR (instrument flight rules) en VFR (visual flight rules) onder de loep namen.

Vrijdag tegenwoordig ook les om alle lessen op tijd klaar te hebben voor het examen. Komende weken zullen zeer druk zijn.
In de voormiddag "Airframes and systems" waarbij we alles over het systeem van de "landing gear" en "tyres" hebben gezien. Werd zeer goed uitgelegd en is echt interessant. Mijn interesse naar techniek wordt met de dag groter.
In de namiddag "Airlaw met deze keer uitleg over de "signals" en "table of cruising levels".

Enkele voorbeelden van signals:


Meer hierover op deze site: www.pilotfriend.com

We kregen ook het nieuws te horen dat er 4 nieuwe Piper Wariors met glass cockpit gaan bijkomen in april, goed nieuws en ook nodig denk ik met zoveel studenten. Ook gaat het schoolgebouw uitgebreid worden en komt de IFR simulator van Brussel naar Antwerpen.

Geen opmerkingen: